Textul nonliterar operează cu noțiuni, termeni științifici, urmărește dezvăluirea unui adevăr, iar ideea teoretică nu este ,,încorporată în formă sensibilă'' (T. Maiorescu, Condițiunea materială a poeziei).
Textele nonliterare au funcția de a orienta, de a informa, de a convinge etc. Printre ele, se pot enumera: articolul de ziar, buletinul meteorologic, abonamentul de călătorie, textele publicitare, rețeta de bucătărie etc.
Trăsături:
- prezintă, în general
obiectiv, un aspect din realitate;
- are drept scop
informarea cititorului, dar şi transmiterea unor convingeri, încercarea de a-l
determina să facă sau să creadă un anumit lucru;
- limbajul este, în
general, neutru, dar în anumite texte (reclamele) se pot utiliza jocuri de
cuvinte, figuri de stil;
- este folosit
aspectul corect, îngrijit al limbii;
- informaţia este
prezentată obiectiv, clar, accesibil;
- în anumite texte
nonliterare apar unele clişee verbale ( formule de adresare/de încheiere);
- se referă la
persoane şi situaţii reale.