Test nr. 1 - Antrenament pentru bacalaureat
Scrie, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la textul de mai jos:
Plâns de cobe pe la geamuri se opri,
Şi pe lume plumb de iarnă s-a lăsat;
„I-auzi corbii” ─ mi-am zis singur... şi-am oftat;
Iar în zarea grea de plumb
Ninge gri.
Ca şi zarea, gândul meu se înnegri...
Şi de lume tot mai singur, mai barbar,
Trist cu-o pană mătur vatra, solitar...
Iar în zarea grea de plumb
Ninge gri.
* cobe, s.f. – fiinţă sau lucru care ar prevesti, ar aduce o nenorocire
1. Menţionează câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor solitar şi am oftat.
10. Explică semnificaţia a două figuri de stil identificate în prima strofă.
Mult succes!
Cel care-şi pierde averea, pierde mult; cel care pierde un prieten, pierde şi mai mult; dar cel care-şi pierde curajul, pierde totul.
Plâns de cobe pe la geamuri se opri,
Şi pe lume plumb de iarnă s-a lăsat;
„I-auzi corbii” ─ mi-am zis singur... şi-am oftat;
Iar în zarea grea de plumb
Ninge gri.
Ca şi zarea, gândul meu se înnegri...
Şi de lume tot mai singur, mai barbar,
Trist cu-o pană mătur vatra, solitar...
Iar în zarea grea de plumb
Ninge gri.
(George Bacovia, Gri)
1. Menţionează câte un sinonim pentru sensul din text al cuvintelor solitar şi am oftat.
2. Formulează, în limitele unui enunţ, tema textului.
3. Rescrie, din text, 3 repere lexicale ale titlului, argumentându-ţi, într-un enunţ, opţiunea.
4. Comentează, într-un text coerent de 4-5 rînduri, semnificaţia titlului, în raport cu secvenţa subliniată.
5. Demonstrează, în două contexte potrivite, polisemia cuvântului vatră.
6. Scrie două expresii/ locuţiuni care conţin cuvântul gând.
7. Transcrie două cuvinte/ structuri care aparţin câmpului semantic al iernii.
8. Precizează două mărci lexico-gramaticale prin care se evidenţiază prezenţa eului liric în textul dat.
9. Defineşte, fără a apela la sinonime, sensul contextual al cuvântului barbar.10. Explică semnificaţia a două figuri de stil identificate în prima strofă.
11. Menţionează două teme/ motive literare prezente în poezie.
12. Comentează, în 6 - 10 rânduri, ultima strofă, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice.
Mult succes!
Cel care-şi pierde averea, pierde mult; cel care pierde un prieten, pierde şi mai mult; dar cel care-şi pierde curajul, pierde totul.
Miguel de Cervantes