Postări populare

vineri, 2 ianuarie 2015

BACALAUREAT: Pregătiri în direct pentru proba la limbă și literatura română

Sfaturi şi recomandări pentru cei care sunt determinaţi să obţină cel mai bun rezultat posibil la Bacalaureat.


http://www.publika.md/bacalaureat-2014--pregatiri-in-direct-pentru-proba-la-limba-romana-video_1929841.html






COMPUNERI DE UTILITATE SOCIALĂ - Cererea - Procura - Aviz - Anunț

 Cererea

 Cererea este o solicitare scrisă sau orală, adresată unei oficialităţi; un text prin care solicitantul exprimă o dorinţă, o rugăminte.

• Exigenţe la redactare: 
La o distanţă de 5–6 centimetri de marginea superioară a foii, se scrie cu majusculă formula de adresare, urmată, în mod obligatoriu, de virgulă – identificare semică a adresării. 
Prima unitate frastică (cu alineat) are scopul de a prezenta solicitantul cu numele şi prenumele complet. 
Urmează formula de precizare a statutului solicitantului din cerere, cu date generale de identificare a lui. 
Formula de încheiere. 
Semnătura solicitantului şi data redactării documentului. 
Introducerea formulei de invocare a destinatarului. 

Model 1:

...................................................................................................................................................................







Domnule Director, 

    Subsemnata Cătălina Braniște, elevă în clasa a X-a „B” a Liceului Teoretic „Liviu Rebreanu” din or. Soroca, domiciliată în or. Soroca, str. Vasile Lupu, 8, rog să fiu transferată în clasa a X-a „C”, pentru că, actualmente, planurile mele pentru studiile ulterioare sînt legate de profilul real. Mă angajez să susţin diferenţele de conţinut la materiile de studiu și să scriu, în termen de o lună de la data transferului, tezele semestriale. 

15 ianuarie 2013                                                                                                              Cătălina Braniște 

Domnului Nicolae Vieru, 
director al Liceului Teoretic „Liviu Rebreanu”



Model 2:
...................................................................................................................................................................






Domnule Director,

    Subsemnatul Ion Vieru, elev în clasa a X-a ,,A'' a Liceului Teoretic ,,Ștefan cel Mare '' din or. Orhei, domiciliat în or. Orhei, str. Vasile Lupu, 26, rog să-mi permiteţi să absentez de la ore în legătură cu plecarea mea la un cantonament într-o tabără sportivă care va dura 7 zile. Mă angajez să recuperez şi să prezint în forma indicată de profesori  materia la care voi lipsi.
22 aprilie 2011                                                                                                                              Ion Vieru
Domnului Grigore Greadcenco, 
director al Liceului Teoretic ,,Ștefan cel Mare ''




...................................................................................................................................................................

• Procura
Procură – împuternicire legalizată oficial, prin care cineva poate reprezenta o persoană fizică sau juridică şi acţiona în numele ei, în limite stabilite; act prin care se dă această împuternicire, mandat. 

• Exigenţe la redactare 
 Precizarea distinctă, la mijlocul foii, a titlului documentului. 
 Expunerea exactă a datelor subsemnatului care împuterniceşte. 
 Consemnarea precisă a datelor vizînd persoana împuternicită. 
Formularea, fără echivoc, a sarcinii de încredinţare şi a condiţiilor de realizare. 
 Precizarea datei de întocmire a documentului. 
 Semnătura persoanei care încredinţează.

...................................................................................................................................................................



Procură 

   Subsemnata Raluca Bratu, elevă la Liceul Real din Chișinău, domiciliată în or. Chișinău, str. Ion Creangă, 21, ap. 213, buletin de identitate A01234567, eliberat la 12.02.2013, de oficiul 01, încredinţez fratelui meu, Rareș Bratu, domiciliat în or. Chișinău, str. Ion Creangă, 21, ap. 213, buletin de identitate A01234678, eliberat la 11.01.2012, de oficiul 01, să ridice suma care mi se cuvine ca salariu pentru luna iulie 2013 de la contabilitatea Direcţiei Spaţiilor Verzi Chișinău. 

01 august 2013                                                                                                                        Bratu 


.................................................................................................................................................................
AVIZ - MODEL






...........................................................................................................................................................


ANUNȚ - MODEL                                                                                                                                       


Anunţ


            În ziua de miercuri, 5 iunie, 2013, în vestiarul sălii de sport a liceului, a fost găsită o trusă cu instrumente pentru repararea bicicletei.
            Persoana care a pierdut-o se poate adresa la portarul liceului pentru a i se restitui bunul, confirmând proprietatea asupra acestuia, prin prezentarea unor dovezi adecvante.

Elevul clasei a XII "B",
Eugen Barbă




FILME - Pregătire pentru examenul de bacalaureat la limba și literatura română

1. Moara cu noroc de Ioan Slavici. https://www.youtube.com/watch?v=303D7rBzBKM

2. Baltagul de Mihail Sadoveanu. https://www.youtube.com/watch?v=OVM6wkgXzyA

3. Ion de Liviu Rebreanu.  https://www.youtube.com/watch?v=gqMo2zrl-hU

4. Mara de Ioan Slavici.  https://www.youtube.com/watch?v=iakS9rMmVK8

5. Ciuleandra de Liviu Rebreanu.  https://www.youtube.com/watch?v=cMbtkFIMQns

6. Enigma Otiliei de George Călinescu.  https://www.youtube.com/watch?v=dSH0eb44bL4

7. Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu. https://www.youtube.com/watch?v=wSiWtG-urg0

8. Moromeții  de Marin Preda.  https://www.youtube.com/watch?v=CNTw6kG4zTQ

9. Cel mai iubit dintre pământeni de Marin Preda. https://www.youtube.com/watch?v=lO5dMSuhPEU

10. Frații Jderi  de Mihail Sadoveanu.   https://www.youtube.com/watch?v=tidJ18_0Hbk

11. Pădurea Spânzuraților de Liviu Rebreanu. https://www.youtube.com/watch?v=UIl1BeYO5gQ

12. Amintiri din copilărie de Ion Creangă.  https://www.youtube.com/watch?v=m5bcPQDkuxo

Test - clasa a X-a

Citeşte atent textul şi rezolvă sarcinile propuse.
                                                                                                          
                                                   Budulea taichi
                                                                 (fragment)

       Budulea, cimpoieşul din Cocorăşti, avea un fecior, Huţu, coleg de şcoală şi prieten cu mine.
El venea în toate vinerile şi ne aducea cîte ceva de acasă. Iar după-amiază, se întorcea la Coco-
răşti şi le spunea drumeţilor c-a fost la oraş, fiindcă are un fecior la şcolile cele mari.
       Dar, după ce se întorcea acasă, Budulea se făcea trist: nu se putea bucura aşa, singur, ci trebuia să se bucure cu el dimpreună şi Safta, mama lui Huţu. Şi cînd se gîndea cum s-ar bucura
Safta, ochii i se umpleau de lacrimi…A venit apoi peste cîteva săptămîni cu nevasta. A intrat la d-nul profesor  şi i-a zis: “Vreau să-l duc acasă, ca s-o vadă pe maică-sa”…
       Huţu era băiat de cinci ani, cînd plecase maică-sa; o ţinea bine minte şi a aşteptat zece ani ca
s-o vadă. El s-a apropiat să-i sărute mîna, dar ea n-a primit, ci i-a zis că s-a făcut mare…Apoi
n-au zis nimic, ci au stat faţă-n faţă şi s-au uitat amîndoi aşa, în vînt.
       - Nu-ţi pare bine să vezi pe maică-ta? a întrebat atunci Budulea, apropiindu-se.
       - Îmi pare bine, taică, a răspuns Huţu, care a ieşit afară şi a început a plînge. Maică-sa a ieşit după el, ca să plîngă şi ea. Dar Budulea rîdea acum şi se uita la noi. De aceea am ieşit şi eu afară
şi, cînd am văzut că Huţu plînge, iar mamă-sa îl ţine în braţe, m-am oprit cuprins de un fior îna-
intea lor.
         Întrebaţi dacă-mi pare bine?
         Îmi venea parcă să ţip de bucurie, dar am plecat, ca să nu-i supăr.
         De aici înainte, Budulea venea cu nevasta şi zicea drumeţilor:”Mergem la oraş, fiindcă avem un fecior la şcolile cele mari…”.
                                                                                             ( Ioan Slavici)

1. Scrie cîte un sinonim contextual pentru cuvintele:                                                            
      se gîndea   __________________              nevasta       ___________________ 
      trist           __________________               drumeţilor  ___________________                                                                
      n-a primit __________________                mari           ___________________

2.  Identifică ce parte de vorbire sînt lexemele :                                                                      
     acasă  _____________________                plecase           ____________________
     fiindcă _____________________               peste              ____________________
    
2.1. Construieşte un enunţ în care să utilizezi primele două lexeme (acasă; fiindcă).                

3. Explică, într-un enunţ, sensul expresiilor:                                                                         
     a) s-au uitat amîndoi aşa, în vînt____________________________________________;
     b) cuprins de un fior  _____________________________________________________;
     c) să ţip de bucurie  ______________________________________________________.


4. Precizează, citînd din text, cine este naratorul întîmplării:___________________       
      ______________________________________________________________________.

4.1.Exprimă-ţi opinia, în două enunţuri: de ce naratorul a hotărît să ne comunice
      acest eventiment ?                                                                                                                
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.  Determină cite două calităţi pentru personajele:                                                          
    
Budulea-tatăl - _______________________________________________________
Mama Safta   - _______________________________________________________
Huţu, feciorul - _______________________________________________________

6. Comentaţi, în şase-opt enunţuri, semnificaţia relaţiei părinţi-copii despre care
     se relatează în textul dat.                                                                                                 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________