Sfaturi şi recomandări pentru cei care sunt determinaţi să obţină cel mai bun rezultat posibil la Bacalaureat.
http://www.publika.md/bacalaureat-2014--pregatiri-in-direct-pentru-proba-la-limba-romana-video_1929841.html
vineri, 2 ianuarie 2015
COMPUNERI DE UTILITATE SOCIALĂ - Cererea - Procura - Aviz - Anunț
Cererea
• Cererea este o solicitare scrisă sau orală, adresată unei oficialităţi; un text prin care solicitantul exprimă o dorinţă, o rugăminte.
• Exigenţe la redactare:
➢ La o distanţă de 5–6 centimetri de marginea superioară a foii, se scrie cu majusculă formula de adresare, urmată, în mod obligatoriu, de virgulă – identificare semică a adresării.
➢ Prima unitate frastică (cu alineat) are scopul de a prezenta solicitantul cu numele şi prenumele complet.
➢ Urmează formula de precizare a statutului solicitantului din cerere, cu date generale de identificare a lui.
➢ Formula de încheiere.
➢ Semnătura solicitantului şi data redactării documentului.
➢ Introducerea formulei de invocare a destinatarului.
Model 1:
...................................................................................................................................................................
• Cererea este o solicitare scrisă sau orală, adresată unei oficialităţi; un text prin care solicitantul exprimă o dorinţă, o rugăminte.
• Exigenţe la redactare:
➢ La o distanţă de 5–6 centimetri de marginea superioară a foii, se scrie cu majusculă formula de adresare, urmată, în mod obligatoriu, de virgulă – identificare semică a adresării.
➢ Prima unitate frastică (cu alineat) are scopul de a prezenta solicitantul cu numele şi prenumele complet.
➢ Urmează formula de precizare a statutului solicitantului din cerere, cu date generale de identificare a lui.
➢ Formula de încheiere.
➢ Semnătura solicitantului şi data redactării documentului.
➢ Introducerea formulei de invocare a destinatarului.
Model 1:
...................................................................................................................................................................
Domnule Director,
Subsemnata Cătălina Braniște, elevă în clasa a X-a „B” a Liceului Teoretic „Liviu Rebreanu” din or. Soroca, domiciliată în or. Soroca, str. Vasile Lupu, 8, rog să fiu transferată în clasa a X-a „C”, pentru că, actualmente, planurile mele pentru studiile ulterioare sînt legate de profilul real. Mă angajez să susţin diferenţele de conţinut la materiile de studiu și să scriu, în termen de o lună de la data transferului, tezele semestriale.
15 ianuarie 2013 Cătălina Braniște
Domnului Nicolae Vieru,
director al Liceului Teoretic „Liviu Rebreanu”
Model 2:
...................................................................................................................................................................
Domnule Director,
Subsemnatul Ion Vieru, elev în clasa a X-a ,,A'' a Liceului Teoretic ,,Ștefan cel Mare '' din or. Orhei, domiciliat în or. Orhei, str. Vasile Lupu, 26, rog să-mi permiteţi să absentez de la ore în legătură cu plecarea mea la un cantonament într-o tabără sportivă care va dura 7 zile. Mă angajez să recuperez şi să prezint în forma indicată de profesori materia la care voi lipsi.
22 aprilie 2011 Ion Vieru
Domnului Grigore Greadcenco,
director al Liceului Teoretic ,,Ștefan cel Mare ''
...................................................................................................................................................................
• Procura
Procură – împuternicire legalizată oficial, prin care cineva poate reprezenta o persoană fizică sau juridică şi acţiona în numele ei, în limite stabilite; act prin care se dă această împuternicire, mandat.
• Exigenţe la redactare
➢ Precizarea distinctă, la mijlocul foii, a titlului documentului.
➢ Expunerea exactă a datelor subsemnatului care împuterniceşte.
➢ Consemnarea precisă a datelor vizînd persoana împuternicită.
➢ Formularea, fără echivoc, a sarcinii de încredinţare şi a condiţiilor de realizare.
➢ Precizarea datei de întocmire a documentului.
➢ Semnătura persoanei care încredinţează.
...................................................................................................................................................................
Procură
Subsemnata Raluca Bratu, elevă la Liceul Real din Chișinău, domiciliată în or. Chișinău, str. Ion Creangă, 21, ap. 213, buletin de identitate A01234567, eliberat la 12.02.2013, de oficiul 01, încredinţez fratelui meu, Rareș Bratu, domiciliat în or. Chișinău, str. Ion Creangă, 21, ap. 213, buletin de identitate A01234678, eliberat la 11.01.2012, de oficiul 01, să ridice suma care mi se cuvine ca salariu pentru luna iulie 2013 de la contabilitatea Direcţiei Spaţiilor Verzi Chișinău.
01 august 2013 Bratu
.................................................................................................................................................................
AVIZ - MODEL
În ziua de miercuri, 5 iunie, 2013, în vestiarul sălii de sport a liceului, a fost găsită o trusă cu instrumente pentru repararea bicicletei.
Persoana care a pierdut-o se poate adresa la portarul liceului pentru a i se restitui bunul, confirmând proprietatea asupra acestuia, prin prezentarea unor dovezi adecvante.
...........................................................................................................................................................
ANUNȚ - MODEL
Anunţ
În ziua de miercuri, 5 iunie, 2013, în vestiarul sălii de sport a liceului, a fost găsită o trusă cu instrumente pentru repararea bicicletei.
Persoana care a pierdut-o se poate adresa la portarul liceului pentru a i se restitui bunul, confirmând proprietatea asupra acestuia, prin prezentarea unor dovezi adecvante.
Elevul clasei a XII "B",
Eugen Barbă
Eugen Barbă
FILME - Pregătire pentru examenul de bacalaureat la limba și literatura română
1. Moara cu noroc de Ioan Slavici. https://www.youtube.com/watch?v=303D7rBzBKM
2. Baltagul de Mihail Sadoveanu. https://www.youtube.com/watch?v=OVM6wkgXzyA
3. Ion de Liviu Rebreanu. https://www.youtube.com/watch?v=gqMo2zrl-hU
4. Mara de Ioan Slavici. https://www.youtube.com/watch?v=iakS9rMmVK8
5. Ciuleandra de Liviu Rebreanu. https://www.youtube.com/watch?v=cMbtkFIMQns
6. Enigma Otiliei de George Călinescu. https://www.youtube.com/watch?v=dSH0eb44bL4
7. Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu. https://www.youtube.com/watch?v=wSiWtG-urg0
8. Moromeții de Marin Preda. https://www.youtube.com/watch?v=CNTw6kG4zTQ
9. Cel mai iubit dintre pământeni de Marin Preda. https://www.youtube.com/watch?v=lO5dMSuhPEU
10. Frații Jderi de Mihail Sadoveanu. https://www.youtube.com/watch?v=tidJ18_0Hbk
11. Pădurea Spânzuraților de Liviu Rebreanu. https://www.youtube.com/watch?v=UIl1BeYO5gQ
12. Amintiri din copilărie de Ion Creangă. https://www.youtube.com/watch?v=m5bcPQDkuxo
2. Baltagul de Mihail Sadoveanu. https://www.youtube.com/watch?v=OVM6wkgXzyA
3. Ion de Liviu Rebreanu. https://www.youtube.com/watch?v=gqMo2zrl-hU
4. Mara de Ioan Slavici. https://www.youtube.com/watch?v=iakS9rMmVK8
5. Ciuleandra de Liviu Rebreanu. https://www.youtube.com/watch?v=cMbtkFIMQns
6. Enigma Otiliei de George Călinescu. https://www.youtube.com/watch?v=dSH0eb44bL4
7. Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război de Camil Petrescu. https://www.youtube.com/watch?v=wSiWtG-urg0
8. Moromeții de Marin Preda. https://www.youtube.com/watch?v=CNTw6kG4zTQ
9. Cel mai iubit dintre pământeni de Marin Preda. https://www.youtube.com/watch?v=lO5dMSuhPEU
10. Frații Jderi de Mihail Sadoveanu. https://www.youtube.com/watch?v=tidJ18_0Hbk
11. Pădurea Spânzuraților de Liviu Rebreanu. https://www.youtube.com/watch?v=UIl1BeYO5gQ
12. Amintiri din copilărie de Ion Creangă. https://www.youtube.com/watch?v=m5bcPQDkuxo
Test - clasa a X-a
Citeşte atent textul şi rezolvă sarcinile propuse.
Budulea taichi
(fragment)
Budulea, cimpoieşul din Cocorăşti, avea
un fecior, Huţu, coleg de şcoală şi prieten cu mine.
El venea în toate
vinerile şi ne aducea cîte ceva de acasă. Iar după-amiază, se întorcea la Coco-
răşti şi le spunea
drumeţilor c-a fost la oraş, fiindcă are un fecior la şcolile cele mari.
Dar, după ce se întorcea acasă, Budulea se
făcea trist: nu se putea bucura aşa, singur, ci trebuia să se bucure cu el
dimpreună şi Safta, mama lui Huţu. Şi cînd se gîndea cum s-ar bucura
Safta, ochii i se
umpleau de lacrimi…A venit apoi peste cîteva săptămîni cu nevasta. A intrat la
d-nul profesor şi i-a zis: “Vreau să-l
duc acasă, ca s-o vadă pe maică-sa”…
Huţu era băiat de cinci ani, cînd plecase
maică-sa; o ţinea bine minte şi a aşteptat zece ani ca
s-o vadă. El s-a
apropiat să-i sărute mîna, dar ea n-a primit, ci i-a zis că s-a făcut mare…Apoi
n-au zis nimic,
ci au stat faţă-n faţă şi s-au uitat amîndoi aşa, în vînt.
- Nu-ţi pare bine să vezi pe maică-ta? a
întrebat atunci Budulea, apropiindu-se.
- Îmi pare bine, taică, a răspuns Huţu,
care a ieşit afară şi a început a plînge. Maică-sa a ieşit după el, ca să
plîngă şi ea. Dar Budulea rîdea acum şi se uita la noi. De aceea am ieşit şi eu
afară
şi, cînd am văzut
că Huţu plînge, iar mamă-sa îl ţine în braţe, m-am oprit cuprins de un fior
îna-
intea lor.
Întrebaţi dacă-mi pare bine?
Îmi venea parcă să ţip de bucurie, dar
am plecat, ca să nu-i supăr.
De aici înainte, Budulea venea cu
nevasta şi zicea drumeţilor:”Mergem la oraş, fiindcă avem un fecior la şcolile
cele mari…”.
( Ioan Slavici)
1. Scrie cîte un sinonim
contextual pentru cuvintele:
se
gîndea __________________ nevasta
___________________
trist __________________ drumeţilor ___________________
n-a
primit __________________
mari ___________________
2.
Identifică ce parte de vorbire sînt lexemele :
acasă _____________________ plecase ____________________
fiindcă
_____________________
peste
____________________
2.1. Construieşte un enunţ
în care să utilizezi primele două lexeme (acasă; fiindcă).
3. Explică, într-un enunţ,
sensul expresiilor:
a) s-au
uitat amîndoi aşa, în vînt____________________________________________;
b) cuprins de un fior
_____________________________________________________;
c) să ţip de bucurie
______________________________________________________.
4. Precizează, citînd din text, cine este naratorul întîmplării:___________________
______________________________________________________________________.
4.1.Exprimă-ţi opinia, în două enunţuri: de ce
naratorul a hotărît să ne comunice
acest
eventiment ?
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5. Determină
cite două calităţi pentru personajele:
Budulea-tatăl -
_______________________________________________________
Mama Safta -
_______________________________________________________
Huţu, feciorul -
_______________________________________________________
6. Comentaţi, în şase-opt enunţuri, semnificaţia
relaţiei părinţi-copii despre care
se relatează în textul dat.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Abonați-vă la:
Postări (Atom)