Postări populare

vineri, 2 ianuarie 2015

Test - clasa a X-a

Citeşte atent textul şi rezolvă sarcinile propuse.
                                                                                                          
                                                   Budulea taichi
                                                                 (fragment)

       Budulea, cimpoieşul din Cocorăşti, avea un fecior, Huţu, coleg de şcoală şi prieten cu mine.
El venea în toate vinerile şi ne aducea cîte ceva de acasă. Iar după-amiază, se întorcea la Coco-
răşti şi le spunea drumeţilor c-a fost la oraş, fiindcă are un fecior la şcolile cele mari.
       Dar, după ce se întorcea acasă, Budulea se făcea trist: nu se putea bucura aşa, singur, ci trebuia să se bucure cu el dimpreună şi Safta, mama lui Huţu. Şi cînd se gîndea cum s-ar bucura
Safta, ochii i se umpleau de lacrimi…A venit apoi peste cîteva săptămîni cu nevasta. A intrat la d-nul profesor  şi i-a zis: “Vreau să-l duc acasă, ca s-o vadă pe maică-sa”…
       Huţu era băiat de cinci ani, cînd plecase maică-sa; o ţinea bine minte şi a aşteptat zece ani ca
s-o vadă. El s-a apropiat să-i sărute mîna, dar ea n-a primit, ci i-a zis că s-a făcut mare…Apoi
n-au zis nimic, ci au stat faţă-n faţă şi s-au uitat amîndoi aşa, în vînt.
       - Nu-ţi pare bine să vezi pe maică-ta? a întrebat atunci Budulea, apropiindu-se.
       - Îmi pare bine, taică, a răspuns Huţu, care a ieşit afară şi a început a plînge. Maică-sa a ieşit după el, ca să plîngă şi ea. Dar Budulea rîdea acum şi se uita la noi. De aceea am ieşit şi eu afară
şi, cînd am văzut că Huţu plînge, iar mamă-sa îl ţine în braţe, m-am oprit cuprins de un fior îna-
intea lor.
         Întrebaţi dacă-mi pare bine?
         Îmi venea parcă să ţip de bucurie, dar am plecat, ca să nu-i supăr.
         De aici înainte, Budulea venea cu nevasta şi zicea drumeţilor:”Mergem la oraş, fiindcă avem un fecior la şcolile cele mari…”.
                                                                                             ( Ioan Slavici)

1. Scrie cîte un sinonim contextual pentru cuvintele:                                                            
      se gîndea   __________________              nevasta       ___________________ 
      trist           __________________               drumeţilor  ___________________                                                                
      n-a primit __________________                mari           ___________________

2.  Identifică ce parte de vorbire sînt lexemele :                                                                      
     acasă  _____________________                plecase           ____________________
     fiindcă _____________________               peste              ____________________
    
2.1. Construieşte un enunţ în care să utilizezi primele două lexeme (acasă; fiindcă).                

3. Explică, într-un enunţ, sensul expresiilor:                                                                         
     a) s-au uitat amîndoi aşa, în vînt____________________________________________;
     b) cuprins de un fior  _____________________________________________________;
     c) să ţip de bucurie  ______________________________________________________.


4. Precizează, citînd din text, cine este naratorul întîmplării:___________________       
      ______________________________________________________________________.

4.1.Exprimă-ţi opinia, în două enunţuri: de ce naratorul a hotărît să ne comunice
      acest eventiment ?                                                                                                                
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

5.  Determină cite două calităţi pentru personajele:                                                          
    
Budulea-tatăl - _______________________________________________________
Mama Safta   - _______________________________________________________
Huţu, feciorul - _______________________________________________________

6. Comentaţi, în şase-opt enunţuri, semnificaţia relaţiei părinţi-copii despre care
     se relatează în textul dat.                                                                                                 

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu