Postări populare

sâmbătă, 28 martie 2015

Parametrii caracterizarii de la subiectul II

Sentimentele fundamentale ale textului:
Algoritm

1.determinați și fixați sentimentele fundamentale ale textului
Bucurie; admirație; încîntare; uimire; satisfacție; satisfacție; duioșie; dragoste;
Încurajare; încredere; respect; mulțumire; speranță; demnitate; mîndrie;
Tristețe, resemnare; melancolie; jale; dor; durere; regret: compasiune: compătimire; frică;
Supărare; nemulțumire; neîmpăcare cu soara; disperare; condamnare; ură; repulsie; răzbunare; furie;
Nedumerire; confuzie; certitudine;

2. desprindeți modalitățile de exprimare a sentimentelor fundamentale:
Prin destăinuire directă( numind direct sentimentul, fără echivoc); ”Sînt trist...”, ”Sînt mîndru...”
Prin intermediul imaginilor artisitice; paralelă, comparație, antiteză, gradație, hiperbolă, metaforă, alegoric, simbol, etc.
În mod direct: din subtext;

Formule de utilizat:
Sentimentele sugerează/ accentuează/ evidențiază/ conturează/ crează impresia/ se remarcă/ impresionează(pentru opinii)/ emoționează
Prezentarea sentimentelor de ... este mai mult un pretext pentru a înfățișa trăiri general-umane...
Intensitatea sentimentelor exprimate de eul liric este evidențiată prin...
Cuvintele ... generează sentimente de ...
Eul liric își exprimă cu multă pregnanță(evident) metaforică și expresivă trăirile
Eul liric se implică afectiv în strofa a doua ...
Sentimentele exprimate sînt nu mai diverse și complexe ci și profunde, dovadă fiind folosirea interogației retorice.
Eului liric – vocea prin intermediul căreia autorul își exprimă stări sufletești, idei.

Prezența eului liric:
Pronume la persoana I singular(”eu”, ”din mine”, ”mea”, ”de mine”);
Verbe la persoana I singular(”aș avea”, ”aș putea”, ”(mă) furișez”, ”nu pot”);
Adresare directă prin pronume și verb la persoana a II-a singular(”te-ai dus”);
Vocativ(”O, tinereță, tinerețea mea!”);
Prezența eului  liric este evidențiată de mărci lexico-gramaticale specifice... frecvența verbelor și a pronumelor de persoana I, punctuație expresivă.
Ipostaza eului liric în text este aceea de reprezentat al unei întregi categorii – cea a copiilor în relația cu părinții – vocea poetică exprinmînd sentimente general-umane. Acest respect este ilustrat atît de forma articulată de plural a substantivului părinții, cît și de persoana I plural a pronumelor personale.

Modalități de caracterizare:
Caracterizare directă (autorul comunică direct trăsăturile difinitorii ale personajului):
Din spusele naratorului: fapte semnificative, atitudini relevante, opoziție cu alte personaje, date biografice, portret fizic, gesturi.
Autocaracterizare: monologul interior, introspecția, mărturia directă, sinceră, confesiunea, autonaliza, prin gînduri, sentimente, fapte, limbaj, referire la detalii biografice;
De către alte personaje: atitudinea și aprecierea personajului de către alte personaje din operă;

Caracterizarea indirectă (deducerea unor calități umane particulare)
Prin acțiunele în care autorul și-a angajat personajul, fapte;
Modul personajului de a gîndi și a se manifesta;
Particularitățile de limbaj și abilitățile de comunicare prin care autorul și-a prezentat personajul;
Mediul, ambianța în care trăiește și activează personajul;
Numele;
Îmbrăcămintea;

Oricare dintre, cu citatele ilustrative:
Prin cuvintele autorului: avea simțul umorului; s-a născut pentru a fi liber;
Prin faptele relevante ale personajului: balansa cu dibăcie; a protestat; s-a făcut a uita invitația; s-a hotărît; a rîs; a poruncit; a pornit în urma;
Prin modul în care este perceput de alte personaje: boierii... îngrozindu-se; Divanul a venit cu plecăciune
Prin sentimentele personajului: era o stare de lucruri oarecum înjositoare după frămîntări grele și îndelungate; avea impresia că ei stau la pîndă;
Caracterizarea directă prin spusele naratorului, prin procedeele; portret fizic, fapte semnificative, atitudini relevante, gesturi, date biografice.

Trăsături morale:
Tenacitate, perseverență, hotărîre, capacitate de a se concentra, cunoaștere forțelor proprii (autoevaluare adecvată), disciplină mentală, bunăvoință, optimism etc.
Devotamentul, dăruirea, capacitatea de interiorizare și însingurare, capacitatea de a privi lumea prin prisma poeticului, gătința de sacrificiu etc.
Orice trăsătură morală ce derivă din text și este ilustrată cu citate din acesta: integritatea (s-a hotărît), chibzuința (după frămîntări grele și îndelungate), precauția(a zis să-l aștepte), simțul umorului(marele nenoroc al lui vodă a fost simțul umorului), interesul pentru treburile țării (pentru că avea griji destule), capacitatea de a lua decizii (a rîs... a poruncit...a pornit) ș.a.
Curată,sensibil, disperată, orgolioasă, calmă, închisă, rece, visătoare, lucidă, calculată etc.
Comunicativă, tenace, amabilă, cochetă, locvace(vorbăreț).

Valori:
Valori etice, morale:
Libertatea (s-a născut pentru a fi liber)
Duplicitatea (balansa...între două mari puteri)
Demnitatea(o stare de lucruri oarecum înjositoare)
Valori spirituale:
Patriotismul, inspirația, iubirea, sacrificiu, fidelitatea, curajul, spiritul de dreptate, generozitatea

Încadrarea personajului într-o tipologie etică:
Tipul intelectualului;
Tipul tînărului în plină formare;
Tipul personajului reflector/gînditor;
Tipul cochetei;
Personaj din categoria tipurilor umane experimentate și încercate de viață, dar care reușesc să-și păstreze sufletul de copil.

Interpretarea adecvată a atitudinii naratorului față de personajul său/atitudinii unui personaj față de altul:
Admirație, respect, apreciere, considerație, recunoaștere etc.
Venerare, respect, apreciere, considerație, recunoștință, dragoste, obsesie etc.
Milă, înțelegere, compătimire, compasiune, îngăduință.

Atitudinea față de personajul literar:
Din următorul context se înțelege că personajul...
Vom sesiza vîrsta personajului prin următoarele detalii...
Personajul este pasionat de ..., ceea ce dovedește că este ...
Pasiunea eroului pentru ... demonstrează că ...
Atașamentul deosebit al personajului pentru ... va elucida trăsăturile următoare...
Tentația personajului pentru (anumite obiecte, ocupații etc.) ... ne face să înțelegem că acest se înscrie printre ...
Fragmentul următor ... vine să ne demonstreze faptul că personajul este cuprins într-o vîrstă a ...
Ne permite să observăm atracția protaginistului pentru (anumit domeniu, ocupație)...
Spunem cu certitudine că personajul este un adept al ...
Fără îndoială, personajul se înscrie în gama celor devotați ... (anumitor situații, confesiuni etc.) ...
Eroul va fi observat de mai multe personaje ca un tip ...
Privit din unghiiul de vedere al ... personajul ca un tip ...
Se subînțelege din anumite împrejurări ... că personajul aparține unei categorii de vîrstă...
Numele personajului sugerează preocupările acestuia pentru ...
Personajul este un adevărat model de ...
Prezentarea de către autor este elocventă...
Marca personajului o constitue ( o trăsătură generală de caracter)
În figuara personajului autorul a proiectat (o tipologie) ...
Personajul prin infinita sa frumusețe ilustrează ...
Deducem că...

Mediul în care trăiește:
Personajul este prezentat prin ...
Din cele urmărite vom concluziona că personajul...


Aspect fizic:
Din fragmentul ... se desprind cîteva detalii ale caracterizării, descrierii personajului...
Personajul se deosebește printr-un stil...
Modul de a se coafla ne vorbește despre...
Tendința de a atrage atenție asupra anumitor elemente ale vestimentației vine să ne concentreze...
Imaginea personajului se deosebește printr-o coloratură afectivă sporită...
Descrierea portretică consemnează elementele...
La început, se conturează un portret static(dinamic), deoarece...
Dar pe măsură ce începe să acționeze și portretul ei se dinamizează prin ...
Portretul fizic se desprinde în mod direct din cuvintele naratorului.
În realizaea portretului, autorul folosește ca modalitate de exprimare...
Din punct de vedere fizic, perosnajul nu i se face nici o descriere, dar, se subînțelege căă, fiind, personajul ce întruchipează binele, este...
Lipsesc detalii de portrec fizic, accentul căzînd, în viziunea creatorului pe trăsăturile morale ale personajului.
Dimensiunile portretului sunt dominant morale, existînd doar un detaliu folosit ca element de ordin fizic.
Absența portretului fizic îi conferă textului un grad mai mare de generalitate, întrucît ...
În conturarea trăsăturilor fizice și morale ale personajului, vom aprecia rolul( un mod de expunere dominant sau o expresie, figură de stil ...)

Aspect moral:
Vom enumera calitățile de valoare ale personajului ...
Stare sufletească generală este accentuată( gradat, haotic...) de ...
Dacă alte personaje ..., atunci acest personaj ...
Departe de a fi ... , personjul în discuția rămîne a fi ...
Posibilă paralelă între personajele ... ar nuanța mai mult aspectul moral al personajului aflat în discuție.
Sunt puse în evidență următoarele trăsături de caracter ...
Trăsăturile de caracter( lașitatea, trufia, bunătatea, principialitatea ... se desprind din următoarele fragmente ...
Am observat din faptul că ... o trăsătură de caracter ca ...
Personajele încearcă sentimente de ( repulsie, admirație, ură, dragoste, simpatie) ...
Personajul este prezentat în lucrare ca ...
Personajul trăiește sentimentul de ...
Personajul se simte în lumea operei...
Personajul poate fi considerat o sinteză a ...
Aparent, personajul e...
Complexitatea sufletească a personajului reiese din ...
Personajul poate fi considerat o sinteză a ...
Aparent, personajul e ...
Complexitatea sufletească a personajului reiese din ...
Personajul se conduce după ...
Este un personaj care cunoaște ...
Portretul  moral se conturează atît prin mijloace directe, cît și prin mijloace indirecte ...
Portretul moral este conturat în special prin caracterizarea (directă, indirectă)
Portretul moral se completează cu alte trăsături care se desprind din vorbe.
Cele mai multe trăsături se desprind în mod indirect din fapte, vorbe, gesturi, relația cu celelalte personaje și din numele ei.
În cuprinsul (introducerea, încheierea ) operei, este accentuat portretul moral, realizat prin procedee ale caracterizării directe și indirecte.
Trăsăturile morale ale personajului sunt oferite de ...

Comportamnetul:
Vom sublinia un comportament...
Acțiunile personajului vorbesc despre ...
Personajul provoacă interes cititorului prin ...
Se simte atitudinea personajului față de ...
Comportamentul .. este îndreptățit de ... Enunțul ... vine să argumenteze trăsătura de caracter a personajului ...
Se observă că următoarele elemente reconstituie imaginea veridică a eroului
Eroul admiră ( se întristează, se refugiază, se înstrăinează, deplînge situația, se bucură, ale sentiment)
Eroul încearcă sentimentul de ...
Protagonistul trece prin stări sufletești ca...
Personajul simbolizează...
Personajul întruchipează...
În discursul eroului liric predomină ...( ură, dispreț, admirație, respect, nostalgie, dragoste, patetismul, etc.)
Eroul liric se identifică cu..
Personajul este inspirat de ...
În centru atenției revine personajul ... prin forța sa de ... ( convingere, trăire sentimentală, locvacitate...)
În spatele personajului se ascunde ... ( o trăsătură de caracter ce se lasă văzută cu ochiul liber)
Trăsătura de a ( un verb ce exprimă o trăsătură, de ex: a fi mîndru) ... se conturează grație ...

Relațiile cu alte personaje:
Prezintă interes momentul în care...
Personajele ce se află în relație cu eroul ne prezintă caracterul acestuia prin...
În viziunea ( scriitorul, altor personaje) personajul este...
Atmosfera dominantă în operă literară influențează( pozitiv, negativ) asupra personajului ...
Drept argumente ne servesc spusele, afirmațiile, situațiile ... în care personajul...
Vom preciza că personajul...
Vom constata că personajul...
Autorul sugerează că personajul este ... prin următorul  fragment...
Comportamentul personajului se asociază cu cel al ( alt personaj din această operă, din altă operă) ...
Autorul reușește să ne convingă că protagonistul ...
Există o relație de ... între alte personaje

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu